Saturday, April 7, 2012

2
Moshi Moshi

Ibu...Ayah..Kenapa Begini???

 photo Salam-1.png
APa khabar??
hopefully u all sihat sentiasa yer...
ok ari nie azie nk share something about baby...
dunia skunk nie mmg dh smkin kejam kan
kanak2...bayi pun blh dijadikan mangsa kepada org dewasa...
kasihan lah bayi and kanak2 yg mereka x tau apa2 pun
just tau bermain..menangis dn berseronok sahaja...
azie nk share 1 artikel about baby yg mna ibu bapa nyer bgitu kejam skli...
skli azie bc artikel nie mmg sdh..
thnk kepda yg share....for me...
------------------------------------------------

Dalam banyak-banyak sperma yang berebut masuk dalam ibu saya, saya telah terpilih untuk diberikan nyawa, Sungguh tiada perkataan lain yang mampu saya ungkap melainkan, "SAYA SUNGGUH GEMBIRA". 9 bulan lagi saya akan dapat melihat dunia. Oh, dari kata-kata yang kedengaran, dunia itu indah, dunia itu cantik , dunia itu sungguh meriah dengan sorak-sorak manusia. Sungguh 9 bulan amatlah lama bagi saya. Tapi takper la penantian yang panjang bakal memberi kan saya satu kenikmatan kelak. Saya percaya itu, Hari ini saya rasa ibu baru perasan saya telah wujud dalam perutnya Saya dengar doktor bagi tahu ibu tadi. semalam ibu sakit perut.

Ingin sekali saya jeritkan pada ibu, "MAAF, IBU SEBAB SAYA IBU TERPAKSA SAKIT PERUT segala..." tapi apa kan daya mulut saya belum terbentuk sempurna. Tapi saya sungguh pelik. kenapa bila ibu keluar dari bilik doktor wajah ibu murung? tadi saya lihat ada ibu lain yang masuk, saya lihat dia tersenyum gembira bila tau dia punya bayi dalam perut. Oh, saya faham, mungkin ibu masih sakit perut agaknya..Malam nih ibu tidur lewat. Ibu tunggu ayah barangkali. Mesti ibu nak bagitahu ayah pasal sayakan? sebab ibu duduk di taman permainan berhampiran rumah kita di waktu malam. Ibu...saya sejuklah. Tapi saya tau sebentar lagi saya bakal dicium oleh ayah. Takper, saya rela bersejuk. Sampai 2 pagi baru ayah datang. Dah banyak kali ibu kena ngorat dengan mat-mat rempit.
Kelakar lah dorang nih, ibu saya dah kawin la weh, dah ada saya dah dalam perut, mana boleh ngorat. Tapi saya paham, ibu saya kan cantik, macam saya jugak lah. Bila ayah sampai, muka ibu cuak-cuak, tapi saya tau ibu saja berlakon muka cuak, ibu kan nk buat surprise . Romantikya ibu ayah saya!!mesti saya akan disayangi bila keluar nanti.

Tapi tadi saya terberangan, saya tak dengar apa ibu dengan ayah sembang. Cuma tiba-tiba saya rasa ayah tepuk perut ibu. bergegar saya dalam perut ibu. Apa nih ayah, saya sakitlah. Belai lah saya, saya teringin dicium oleh ayah. Saya dengar ibu dan ayah bercakap kuat. tapi laju sangat butir bicaranya, macam mana saya nak paham...then tiba-tiba saya rasa ibu jatuh terbaring. Ayah tolak. Aik takkan dorang nak beromantik kat sini kot?? ganasnya ibu ayah saya. Tiba-tiba ayah pijak perut ibu. Adoi sakitnya saya! Ayah pijak kuat, ayah tendang-tendang. saya dengar ibu menangis dan cakap, "BABY, SAYANG BABY NIE ABANG, JANGAN BUAT MACAM NIH. JOM LAH KITA KAWIN..." ayah tedang dan terus tendang , sampai saya rasa dunia saya gelap. Yer la saya pening disepak terajang. Tapi kenapa ayah buat saya macam nih? Kenapa ibu dengan ayah belom kawin lagi??
KENAPA.............

Lepas dari hari tuh saya tak pernah jumpa ayah lagi. Ibu pulak dah tak duduk dengan atok dan nenenek. Ibu duduk dengan kawan dia. Aunty Mira kot nama dia. Saya tak suka lah aunty tuh, hari-hari suruh ibu minum air nenas. Saya sakit tau bila ibu minum air nenas? tapi...ibu sayang saya. Jarang sangat lah ibu minum selalu dia buang dalam sinki bila aunty tuh dah pergi kerja. Tapi saya pelik lah, ibu hari0hari menangis. Pegang fon, tekan-tekan , sms kot, then menangis. Saya tak paham lah kenapa. Kenapa yer korang?? Main lama, saya mkakin besar. Ibu dah tak pernah keluar rumah. Yer la saya kan berat, kesian ibu angkat saya berat-berat. Jadi ibu hanya duduk dalam rumah, masak sikit-sikit, tengok tv, menangis dan tidur.

Saya pelik lah dengan ibu tak penah berhenti menangis. Mungkin saya berat sangat kot, maaf ibu!
Nanti saya dh besar saya jaga ibu balik, saya janji ibu..Oh saya terlupa nk cerita, hari tuh ayah datang. dia tengok ibu. dia cakap nanti dah bersalin bagitahu dia. Ohh..rupanya ayah sayangkan saya, tapi mesti ayah kerja jauh. Mungkin hari tuh ayah penat lalu tersepak ibu. Sukanya saya. Saya ingat ayah benci saya tadi. Ayah nih pandai bergurau lah. Tapi ayah tak duduk lama pun. Ayah cuma masuk, minum air oren ibu bgi, dan pergi. ayah tak pegang pun sata. Mungkin ayah nak pegang saya secara life kot.

Tak seronok lah pegang beralas perut. hehehe. Dan akhirnya, satu hari tuh saya dah tak sabar sangat. Saya rasa saya dah cukup lama duduk dalam perut ibu. Saya rasa saya nak keluar. saya dah hint ibu banyak kali dah. Saya tolak-tolak ibu, tapi kenapa ibu masih baring tas katil? kenapa ibu tak pergi hospital pub? IBU,SAYA NAK KELUAR NIH.....ibu mengerang dan meneran kuat. Saya nampak Aunty Mira duduk tepi katil dan biar ibu terus meneran dan keluarkan saya. Aunty Mira kol ayah kot, sebab saya dengar" LEKAS LAH DATANG, AWEK KY DAH BERSALIN NIH..." dan perlahan-lahan saya pun keluar.

Kesian ibu, banyak susah kan ibu,, Saya janji ibu lepas nih saya akan jadi anak yang baik. Itu janji saya pada ibu....dan ayah. Aunty Mira letakkan saya dalam kain batik. Apelah aunty mira nih mandi kan lah saya. Tak seronok lah ada darah-darah nih. karang ayah nak datang, nak pelok, nak cium saya. Ibu dah la tengah terbaring sakit.

Wah indahnya dunia. Ada kipas ada lampu, ada langsir bunga-bunga. Akhirnya saya terkeluar juga nanti saya dah pandai jalan saya nak terokai dunia. saya nak tengok puas-puas. Tiba-tiba ayah datang ibu cakap " abang itu anak kita abang..." ibu tersenyum dalam sakit. Ayah angkat saya laju-laju. Rakusnya ayah nih. tau lah tak pernah jumpa saya. hehehe...Ayah bawak saya keluar rumah.

Ayah bawak saya naik motor letak saya dalam raga. lajunya ayah bawk. "AYAH SAYA SEJUKLAH PAKAIKAN LAH SAYA BAJU". dan dalam pekat malm saya nampak lampu-lampu dunia. saya nampak kereta, motor. tapi ruang yang terbuka cuma kecil. Ayah tutup saya dengan beg kerjanya. Sayang jugak ayah pada saya mungkin takot saya kesejukan. saya kira ayah rushin-rushing nih mesti nak bawak saya jumpa atok. Tak sabarnya dipeluk cium dan ayah berhenti di satu rumah flat mungkin nenek dan atok saya duduk sini. Ayah bawak saya naik atas guna tangga. Kenapa tak guna lif ayah? saya kan berat kesian ayah. Mungkin ayah nak azan kan saya romantik lah azan pun tempat sunyi ayah nih kan....Ayah balut saya betul-betul guna kain batik aunty mira tadi. Ayah ikat semua sekali. Sampai saya tak punya ruang nafas..



AYAH BER SAYA RUANG UDARA NANTI SAYA MATI LAH AYAH
SAYA BELUM PUAS BALAS JASA IBU DAN AYAH LAGI
SAYA BELUM UCAP TERIMA KASIH PADA IBU LAGI
SAYA BELUM JUMPA ATOK NENEK SAYA LAGI
SAYA BELUM PUAS LIHAT DUNIA LAGI
AYAH.........

Dan saya rasa saya tercampak jauh
Berlegar-legar sebentar sebelum terus jatuh mencium tanah
Sempat saya lihat kereta, anjing, tong sampah, motor, lampu oren, pokok dan sampai ke tanah. Mungkin saya ditakdirkan untuk hidup hanya setakat ini. tepat jam 3 pagi saya menghembuskan nafas terakhir saya, di tepi tong sampah, dihurung anjing. kepala saya pecah, badan saya juga hampir lunyai.

OH AYAHKU...
TAPI
APA SALAH SAYA?
KENAPA INI NASIB SAYA?
AYAH TAU BUKAN BERTAPA TERINGIN SAYA HIDUP MELIHAT DUNIA?
BERTAPA INGIN SAYA HIDUP MEMBALAS JASA?
BERTAPA TERINGIN SAYA BERLARI KE PELOSOK DUNIA?
BERTAPA TERINGIN SAYA PANDANG WAJAH IBU AYAH DAN RAKAN-RAKAN SAMBIL HIDUP BAHAGIA?
AYAH SUNGGUH KALAU SAYA TAHU INI NASIB SAYA SEDARI DALAM PEROT SAYA TELAN RACUN!
SEKURANG-KURANGNYA SAYA TAK MATI DISISI ANJING
SAYA TAK SAKIT DI BALING SEPERTI SAMPAH
SAYA TAK JIJIK DAN HINA SEPERTI SAYA KETIKA INI.
MUNGKIN TANGGAPAN SAYA TERHADAP DUNIA SALAH SAMA SEKALI
JIKA DIBERI RUANG UNTUK HIDUP SEKALI LAGI TIDAK MUNGKIN SAYA KEMBALI.

AYAH IBU SEMOGA KALIAN INSAFLAH DIDUNIA SANA.
KITA KINI DIDUNIA BERBEZA.

--------------------------------------------------
setelah azie bc artikel nie...bgitu sedey skli..rmai skunk yg hanya tau membuang bayi yg tidk berdosa...azie tau azie x pnh melkukan perkara spt 2...tp klu azie terjadi terlanjur skli pun azie x akn membuang bayi tersebut..sekurang2nya ltk lah die di tpt yg selamat...atau berikan kod org lain untuk menjaganya...

wslm....



.

2 comments:

Ckin Kembaq said...

Allah..meremang dan menyirap darah.... +_+ minta kita dijauhkan dari penyakit2 ni..... +__+

Axieana Yumi Life said...

Insyallah...
mudah2an ...azie pun tkut bc smpi nk ngs pun ad :(