Sunday, March 25, 2012

0
Moshi Moshi

Bahana???

 photo Salam-1.png
apa kabar sume???
azie hrp sumenyer shat2 sejahtera yer...

ok hari nie azie nk share something kt u all sume..xpecially for a muslim & muslimah...

azie pun bkn lah bek mna pun jht jgk tp just sbg peringatan kpd kte sume sblum mati...

Azie jumpe artikel nie pun smasa azie tgh wat reference utk asigment azie...
hopefully blh mengubah hidup kte kpd kebaikan..

-------Bahana Meninggalkan Solat-------

**Subuh**
- Allah SWT akan mencampakkannya ke dalam NERAKA JAHANAM selama 60 tahun. Sahabat sekalian, 1 tahun di akhirat tidak sama dengan dunia. Jika 1 tahun didunia kita sudah rasa agak lama, di akhirat 1 tahun bersamaan dengan 60,000 taun didunia. Masyallah. 7 keturunan kita pun belum lepas 1 tahun jika kita hidup di akhirat

**Zohor**
-Dosa sama seperti membunuh 1000 orang muslim. Sedangkan membunuh seorang orang islam pun kita akan dicampakkan ke neraka, bayangkan kita telah membunuh 1000 orang muslim. Betapa azabnya kita. Begitu mudah kita mencari dosa tersebut hanya dengan meninggalkan solat zuhur yang mana jika dilakukan. 15 minit pun tak sampai.

**Asar**
- Dosa sama seperti meruntuhkan Ka'abah. MasyaAllah, sanggupkah kita meruntuhkan kiblat umat Islam? Renungkan berapa kali sudah kita meninggalkan solat asar dengan sengaja? Dan renungkan juga berapa kali sudah kita merntuhkan Ka'abah

**Maghrib**
-Dosa sama seperti berzina dengan ibubapa sendiri, Saya tak sanggup nak menyedarkan diri saya dengan lebih panjang akan dosa meninggalkan solat maghrib ini. Rasa amat bersalah dengan ibu saya sendiri.

**Isyak**
-Allah SWT berseru kepada mereka "Hai org yang meninggalkan solat isyak, bahawa Aku tidak lagi redha engkau tinggal dibumiku dan menggunakan nikmat-nikmatku, segala yang digunakan dan dikerjakan adalah berdosa kepada Allah swt." Sahabat oh! Islam sekalian ketika anda membaca artikel ini anda masih menyedut udara untuk bernafas. Adakah udara itu diredhai ALlh swt? Jika allah mengenakan charge RM10 setiap kali kita menyedut udara, sudah tentu baru ramai antara kita akan tersedar dari tidur.

takutkan...azie pun tkut..tp azie pun kdg2 x cukup jgk 5 waktu
msti ad jgk yg akn tertggl
insyallah azie akan cuba buat sebaiknya...

wslm

Wednesday, March 14, 2012

0
Moshi Moshi

Tentang Bayi (^_^)

 photo Salam-1.png

How r u today??oops...ter"SPEAKING" lah plk
ok ari nie azie nk update psl baby...
msti sme org suke baby kan 'babykan comel....
azie pun suke baby

tp klu blh azie nk baby twin msti comel kan
ok kt bwh nie ad lah sedikit info about baby...
jom bc sma2...


10 INFO TENTANG BAYI YANG ANDA TIDAK TAHU
===============================

1. Sekitar usia 3 bulan, bayi mula menelan air ketuban dan mengeluarkannya kembali sebagai air kencing. Ini untuk melatih sistem pencernaan dan perkumuhannya.

2. Bayi boleh menangis sejak di dalam perut lagi. Sekitar usianya 3 bulan, peti suara sudah mula terbentuk dan bayi sudah mula menangis tetapi dalam diam.

3. Seawal usia 4 bulan, bayi mula meneroka ruang di sekelilingnya. Dia mula bermain dgn tali pusatnya, menghisap ibu jarinya sendiri, berenang-renang, menendang sekelilingnya dan berpusing-pusing di dalam kantungnya. Tetapi lazimnya ibu yang baru pertama kali hamil tidak akan menyedari pergerakan bayi sehigga usianya 5 bulan.

4. Ketika usianya memasuki 4 bulan, bayi akan mula tersedu untuk melatih sistem pernafasan. Bila bayi tersedu, ibu dapat merasakan getaran halus atau denyut halus di perut.

5. Pada usia 5 bulan, bayi mula memberi reaksi kepada bunyi di luar perut ibunya dan akan menutup telinga dengan tangannya sendiri apabila mendengar bunyi kuat.

6. Sekitar usia 6 bulan, memori bayi mula terbentuk dan bayi dapat mengingati dan mengenali suara ibu bapanya dan mula meneroka anggota tubuh badannya.

7. Seperti kita, bayi di dalam perut juga bermimpi seawal usianya 7 bulan. Aktiviti bermimpi ini akan melatih perkembangan otak bayi.

8. Apabila otaknya sudah terbentuk, bayi akan dapat merasai kesakitan sejak di dalam rahim lagi. Apabila ibu tertekan atau stress, emosinya juga terganggu dan menyekat perkembangan mentalnya.

9. Sebaik sahaja deria rasanya terbentuk, bayi juga dapat merasa makanan yang dimakan oleh ibunya dan boleh mengerutkan dahinya dan memuncungkan mulutnya sebagi reaksi kepada rasa pelik makanan yang dimakan oleh ibu.

10. Sebaik sahaja lahir, pertama kali bayi membuka mata, anak matanya akan membesar untuk menampakkan kecomelannya untuk memikat hati orang di sekeliling terutama ibu bapanya. Sebab itulah bayi nampak comel ♥

ok lah azie nk out dulu...
bye2

Saturday, March 3, 2012

2
Moshi Moshi

Menuju ke akhirat

 photo Salam-1.png

Apa kabar...azie???sht ajer...cuma ad msanya azie akn lth dgn kerja dan juga tugasan yg perlu azie siapkan...td msa azie tgh layari FB adlah 1 artikel nie yg azie rsa ptt kte kongsi bersama...
kita kan org islam jdi....just untuk renungan diri sndri ajer...
azie pun kdg2 ad jgk tersilap..nama ajer islam kan...
jdi jom kte bc 1 artikel nie.....sowie kali nie azie x dpt nk ltk pic psl artikel nie tau....
-----------------------------------------------------

12 Barisan Manusia..."Menuju Ke Akhirat" (JANGAN SOMBONG UNTUK BACA DAN JANGAN KEDEKUT UNTUK BERKONGSI)

--Barisan Pertama--
Diiringi dari kubur dlm keadaan tidak bertangan & berkaki. Keadaan ini jelaskan melalui seruan ALLAH SWT:-

" Mereka orang2 yg menyakiti hati jiran sewaktu hidup mereka. Mereka yg sombong & tidak berbuat kebaikan kepada jiran tetangga akan mendapat kehinaan diduna mahupun di akhirat"

**Firman Allah SWT " AKu akan memalingkan hati orang yg sombong serta takbur di muka bumi ini dengan tiada balasan yg benar dari (memahami) ayat2 Ku ( yg menunjukkan kekuasaanKU), itulah balasan & tempat kembali mereka adalah neraka:.

--Barisan ke 2--
Di iringi dari kubur dlm bentuk babi hutan datang seruan ALLAH SWT;
"Mereka orang yg meringan2kan solat sewaktu hidup, sesungguhnya orang yg memelihara solat 5 waktu akan dihindari dari siksa kubur sebaliknya, mereka yg mengabaikan maka waktu dia mati, Mayatnya akn dihimpit oleh liang lahat sehingga berselisih tulang rusuk:.

**Rasulullah SAW bersabda " Sesungguhnya seorang hamba apabila dia berdiri untuk bersolat, maka diletakkan semua dosanya diatas kepala & kedua2 bahunya, maka setiap kali dia rukuk atau sujud, berjatuhanlah dosa2 itu.

--Barisan ke 3--
Diiringi dari kubur dgn bentuk keldai & perut penuh ular serta kala jengking
"Mereka adalah org yg enggan membayar zakat ketika hidupnya walaupun pada ketika itu mereka tergolong dlm org yg berkemampuan. Inilah balasannya & tempat kembali mereka adalah neraka.

--Barisan ke 4--
Diiringi dari kubur dlm keadaan darah memancut keluar dari mulut
" Mereka adalah antara org yg suka berdusta ketika berjual beli. Berniagalah dengan jujurserta amanah agar hasil yg diperolehi datang dari sumber yg halal.


Barisan ke-5:
Diiringi dari kubur dalam keadaan berbau busuk seperti bangkai ketika itu Allah menurunkan angin sehingga bau busuk itu menganggu ketenteraman padang mahsyar
"Mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka, takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula takut kepada Allah. inilah balasannya & tempat mereka juga adalah neraka.

Barisan ke-6:
Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala terputus dari badan mereka adalah orang yg dahulunya menjadi saksi palsu.

Barisan ke-7:
Diiringi dari kubur tanpa lidah tetapi mengalir darah & nanah dari mulut mereka. Mereka ini adalah orang yg enggan memberi kesaksian kebenaran.

Barisan ke-8:
Diiringi dari kubur dlm keadaan terbalik,kepala kebawah & kaki ke atas. Mereka adalah orang yg melakukan zina.
Tempat mereka juga adalah di neraka. Sabda Rasulullah "tiada bersunyi2an antara seorang lelaki & wanita,melainkan wujudnya syaitan sebagai orang ketiga antara mereka".

Barisan ke-9:
Diiringi dari kubur dengan wajah hitam & bermata biru, sementara dlm diri mereka penuh dengan api gemuruh mereka adalah orang yg makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sepatutnya.

Barisan ke-10:
Diiringi dari kubur dlm keadaan tubuh berpenyakit sopak & dipenuhi kusta. Mereka ini adalah orang yg derhaka kepada ibu bapa sewaktu hidupnya.

Barisan ke-11:
Diiringi dari kubur dlm keadaan buta,gigi panjang seperti tanduk lembu jantan,bibir terjuih hingga ke dada & lidah terjulur hingga ke perut serta keluar pelbagai kotoran yg menjijikkan.
Mereka ini adalah orang yg minum arak sewaktu hidupnya.

Barisan ke-12:
Diiringi dari kubur dengan wajah bersinar2 seperti bulan purnama. mereka melalui titian Siratulmustakim seperti kilat.
Datang suara dari sisi Allah S.W.T. yang memaklumkan "mereka semasa hidupnya adalah orang yg beramal salih & melakukan kebaikan.
Mereka juga menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat lima waktu & meninggalkan dunia dalam keadaan bertaubat.
Inilah balasan mereka & tempat kembali mereka adalah syurga, beroleh keampunan, kasih sayang & keredhaan Allah S.W.T"


BACALAH YASSIN

RASULULLAH S.A.W. telah bersabda yang bermaksud:
"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:
1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.
2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.
11. Rasulullah S.A.W bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.
12. Sabda Rasulullah S.A.W lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".
13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.
14. Rasulullah S.A.W bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka. Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.

Sesiapa yang menerima mesej ini tolong forwardkan kepada teman seagama yang lain.

Untuk renungan semua,

Siapakah orang yang sibuk ?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s
Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.
Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.
Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.
Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.
Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.
Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.

Siapakah org yg KEDEKUT ?
Orang yg kedekut ialah org yg membiar ilmu ini dan tidak berkongsi pada orang lain.

Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain...

-------------------------------------------------

selepas ajer azie bc artikel nie seluruh tubuh bdn azie jdi sejuk sgt2...tkut punyer psl....
tp azie hrp azie tdk lah tergolong didlm golongan utk msk ke neraka...sapa yg nk msk neraka kan...jdi insyallah azie akn vub perbaiki diri azie sedikit demi sedikit...

ok lah azie pun nk smbg wat keje nie...
nnt kte jumpe lgi yer....
bye2
0
Moshi Moshi

6ixth sense feat saujana - penerang hati mv

 photo Salam-1.png

hri nie x ad apa pun yg special nk update just nk update video clp "PENERANG HATAI "ajer...
suke dgr lgu nie...
bgs lah m'sia and indonesia bergabung ...

hopefully u all enjoy ok...

hehehe..azie ltk kan skli dgn lirik lagu nie tau...nnt sng nk nyanyi sma2...
Lyric Penerang Hati
Mencinta Mu tenangkan jiwa
Merindu Mu hatiku selalu
Hanya diri Mu satu cintaku
Oh takkan mampu ku jauh dari Mu
Satu nafas ku harap Kau ada
Hanya pada Mu Tuhan ku rayu
Ku akan mencinta Mu
Selalu merindu Mu seluruh jiwaku
Kau terangi aku
Engkau penjaga hatiku
Pendamping jiwaku
cerahkan cintaku
Cinta yang abadi
Jangan pernah kau menjauh
ku akan mencinta Mu
Selalu merindu Mu seluruh jiwaku
Kau terangi aku
Engkau penjaga hatiku
Pendamping jiwaku
cerahkan cintaku
Cinta yang abadi
Ku akan mencinta Mu
Selalu merindu Mu seluruh jiwaku
Kau terangi aku
Engkau penjaga hatiku
Pendamping jiwaku
cerahkan cintaku
Cinta yang abadi
ok..lyric dh ad..lagu pun dh ad...
apa kata kte nyanyi sma2....

Friday, March 2, 2012

1
Moshi Moshi

Yusry & Lisa Again

Photobucket

Assalamuailikum sume...
huhuhu..msti korg igt azie nie mmg fanatik giler dgn yusry & lisa...
hahaha..mmg pun..jht kan azie amik pic nie dir fb hehehe...
tp azie suke lah dorg sweet sgt2.....
korg tgk lah dulu yer....

















hopefully mereka sntiasa bhgia bersama....
(^_^)

Thursday, March 1, 2012

3
Moshi Moshi

3D Modelling DONE!!!!

 photo Salam-1.png

hye jumpe lgi.....ala msti korg bsn kan tgk muka azie...asik update ajer kejenye...
tp sukahati azie lah nk wat apa pun dlm blog nie..
nie kan blog azie...azie nk update apa pun psl dri azie....
ok azie nk continue citer psl azie punyer 3d modelling azie..
hari 2 azie update x siap lgi
yg nie dh siap...siap ltk background town lgi.....

ok u all tgk lah hasil keje azie yg x baik pun...
x elok pun....
buruk sgt2....
tp azie just nk share kan ajer...





ok lah azie nk out dh...
nk blik umah...nk smbg tido mlm nnt nk smbg wat sketches for 3D modelling lak...
ok bye...